IB w naszej szkole

Profil ucznia IB
Pytania i Odpowiedzi
Współpraca

Prezentacja o naszej szkole: https://prezi.com/view/sYpgselA95jOyoWSOkHh/

IB pozycjonuje się jako alternatywa dla bardziej głównego programu nauczania i metod oceniania oferowanych przez większość szkół z narodowym programem nauczania, obejmująca dwa podstawowe elementy. Pierwszy to rozwinięcie międzynarodowego nastawienia, aby uczniowie IB posiadali umiejętności, wartości i wiedzę, których potrzebują, aby lepiej komunikować się z rówieśnikami na arenie międzynarodowej. Drugi to rozwinięcie specyficznego zestawu cech, określanych jako „profil ucznia IB”.

Aby osiągnąć te cele, program matury międzynarodowej koncentruje się na krytycznej analizie, indywidualnym wyborze ucznia i edukacji holistycznej.

W rezultacie nauka w programie dyplomowym ma być: oparta na dociekaniu; skupiona na rozumieniu pojęciowym, rozwijanym w kontekście lokalnym i globalnym; nastawiona na efektywną pracę zespołową i współpracę, mająca na celu usuwanie barier w nauce i udzielaniu informacji zwrotnej uczniowi na podstawie otrzymywanych ocen kształtujących(opisowych).

zaczerpnięte ze strony: https://www.tes.com/magazine/analysis/general/international-baccalaureate-what-it-and-how-teach-it

Zgodnie ze standardami i praktykami programowymi dla szkół realizujących program matury międzynarodowej: „IB students and teachers are lifelong learners, independently and in collaboration with others„, czyli „Uczniowie i nauczyciele IB uczą się przez całe życie, samodzielnie i we współpracy z innymi”.

Po ukończeniu klasy II (w tzw. „oddziale dwujęzycznym pre-IB”) według polskiego systemu szkolnego (ale z programami autorskimi) uczniowie kontynuują naukę w Liceum realizując dwuletni program IB zakończony uzyskaniem dyplomu IB DP. Zgodnie z założeniem programu każdy uczeń uczy się sześciu przedmiotów akademickich, które wybiera z sześciu grup przedmiotów.

Oferta w pierwszym roku funkcjonowania oddziału międzynarodowego oraz dla następnych roczników:

Grupa OFERTA 2024/2025OFERTA 2025/2026
Grupa 1język polskijęzyk polski
Grupa 2język angielski-rozszerzenie OBOWIĄZKOWO

OPCJONALNIE:
język niemiecki (od podstaw), język francuski
język angielski-rozszerzenie OBOWIĄZKOWO

JAKO UZUPEŁNIENIE z GRUPY 6
język niemiecki (od podstaw), język francuski
Grupa 3historiahistoria, geografia, środowisko
i społeczeństwo (ESS)
Grupa 4biologia, chemiabiologia, chemia, fizyka, środowisko
i społeczeństwo (ESS)
Grupa 5matematyka AAmatematyka AA
Grupa 6przedmiot z grupy 2 język niemiecki (od podstaw), język francuski, bądź kolejny przedmiot z grupy 4przedmiot z grupy 2, 3 bądź 4

*ESS (Environmental Systems and Societies) może zostać wybrany jako przedmiot gr.3 lub gr.4 lub jako zaliczenie obydwu grup (w przypadku wybrania przedmiotu ESS w formule rozszerzonej)

Warunkiem zaliczenia programu matury międzynarodowej jest napisanie przez ucznia pracy
dyplomowej (tzw. Extended Essay) na wybrany przez siebie temat, poprzedzone badaniami
ucznia prowadzonymi pod kierunkiem promotora.

Charakterystyka eseju rozszerzonego: praca naukowa napisana przez ucznia
na wybrany przez siebie temat z danego przedmiotu, zachęcająca do elastyczności w zakresie możliwych podejść do odpowiadania na wybrany temat i postawione przez ucznia pytanie.

Każdy uczeń realizujący program IB w ciągu dwóch lat musi zaliczyć 150 godzin zegarowych przedmiotu na poziomie podstawowym (SL) oraz 240 godzin zegarowych przedmiotu na poziomie rozszerzonym (HL). Tygodniowa liczba godzin przedmiotu HL wynosi 6, a przedmiotu SL – 4 (w okresie przejściowym dla matematyki jest to 5 godzin na poziomie podstawowym SL oraz 8 godzin na poziomie rozszerzonym HL). Uczeń wybiera nie mniej niż trzy przedmioty na poziomie rozszerzonym (HL) i nie więcej niż trzy na poziomie podstawowym (SL).

Program matury międzynarodowej wprowadza dodatkowe, obowiązkowe przedmioty:
a. Teorię wiedzy – przedmiot uczący krytycznego myślenia, będącego podstawą procesu nauczania i uczenia się.

TEORIA WIEDZY (Theory of Knowledge)

Theory of Knowledge (TOK) jest przedmiotem obowiązkowym dla wszystkich uczniów realizujących program Matury Międzynarodowej (IB DP). Przedmiot realizowany jest w ciągu dwóch lat nauki w wymiarze 2-3 godzin lekcyjnych tygodniowo. Głównym celem przedmiotu jest skłonienie uczniów do poszukiwania odpowiedzi na pytania: Skąd wiem, że wiem, czyli jakie są źródła mojej wiedzy? Jaka jest natura wiedzy i jakie są jej ograniczenia? Jak dobór metod badawczych może wpływać na wyniki badań?

b. CAS (kreatywność, aktywność fizyczna, działalność charytatywna) – przedmiot polegający na działaniach we wskazanych obszarach, realizowany przez ucznia według własnych zainteresowań pod opieką nauczyciela.

CREATIVITY ACTIVITY SERVICE (CAS) – KREATYWNOŚĆ, AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA i DZIAŁANIE, SŁUŻBA NA RZECZ SPOŁECZEŃSTWA

CAS to przedmiot, który kształtuje osobowość, rozwój i wrażliwość ucznia poprzez udział w różnych formach aktywności społecznej, kulturalnej, fizycznej w szkole i poza szkołą oraz pozwala uczniowi odnaleźć równowagę między nauką w szkole, a życiem pozaszkolnym.
Kreatywność, czyli wszelkie pozalekcyjne działania twórcze podejmowane w szkole i poza szkołą, np. nauka gry na instrumencie, zajęcia plastyczne, sztuka kulinarna, stworzenie strony internetowej, produkcja filmu, zajęcia teatralne, prowadzenie bloga, tworzenie własnych utworów muzycznych i in.


Aktywność fizyczna i działanie, tzn. prowadzenie i propagowanie wszelkich form aktywności fizycznej wspierających zdrowy styl życia, np. zajęcia sportowe w obrębie sportów indywidualnych i zespołowych, bądź innego typu np. aerobik, taniec, promowanie form rekreacji w terenie oraz nauka udzielania pierwszej pomocy.
Służba, poprzez działania na rzecz społeczności lokalnej, środowiska, wolontariat, pomoc potrzebującym, wyznając zasadę — myśl globalnie, działaj lokalnie.

CEL

Umożliwienie uczniom zwiększenia ich osobistych i interpersonalnych umiejętności poprzez zadania, które są dla nich wyzwaniem
CAS dotyczy zadań, które są:

  • celowe i rzeczywiste, skutkujące znaczącymi rezultatami,
  • wyzwaniem dla ucznia  (dot. umiejętności ucznia i jego osiągnięć),
  • zaplanowane,
  • skutkują przemyśleniami ucznia na temat wyników i jego/jej nauki.

FORMALNE WYMAGANIA

  • czas trwania-18 miesięcy (kl.3 Liceum od 1 września),
  • bilans pomiędzy 3 obszarami,
  • raportowanie u nauczyciela opiekuna CASu
  • uczeń udowodnia, że osiągnął 7 celów.

CELE KSZTAŁCENIA

LO 1Mocne i słabe strony
LO 2Wyzwania
LO 3Planowanie i inicjatywa 
LO 4Zaangażowanie i wytrwałość
LO 5Współpraca 
LO 6Zagadnienia globalne
LO 7Etyka 

„ZALICZENIE” CASu

  • cotygodniowe zajęcia w planie z nauczycielem/opiekunem CASu
  • różnorodne działania CAS (tzw. experiences), najlepiej raz w tygodniu, przez co najmniej 18 miesięcy,
  • co najmniej jeden projekt CAS (minim czas jego trwania obejmuje 1 miesiąca),
  • osiągnięcie wszystkich 7 efektów kształcenia,
  • co najmniej 2 duże doświadczenia z każdego obszaru CAS lub 1 duże doświadczenie i 3 mniejsze lub 7 mniejszych,
  • 3 wywiady CAS oraz refleksje i zaliczenia od tzw.”mentorów”,
  • Duże doświadczenie – wymagające znacznej ilości planowania lub rozłożone w czasie,
  • Mniejsze działanie (doświadczenie)  krótkoterminowe, jednorazowe działania, które nie wymagają dużo planowania, uczestnicząc w już istniejących działaniach (np. charytatywne)

REFLEKSJA

  • Co zostało wykonane/osiągnięte?
  • Jak się czułam/czułem?
  • Czy wynikają z mojego doświadczenia nowe pomysły, jakie?
  • Jakie pytania sobie zadaję?

CAS-owe OSOBY

  • Koordynator CAS 
  • Nauczyciel CAS 
  • Mentor CAS – w szkole lub poza szkołą
  • Uczniowie – doradcy CAS

OBSZARY CAS

  • KREATYWNOŚĆ – wszystkie aktywności prowadzące do oryginalnych produktów i występów
  • AKTYWNOŚĆ – aktywności wymagające wysiłku i prowadzące do zdrowego trybu życia
  • DZIAŁALNOŚĆ WOLONTARYJNA – bezpośrednia, pośrednia

PROJEKT CAS

  • grupowa współpraca
  • jeden lub wiele obszarów CAS
  • planowanie i inicjatywa, rozwój nowych umiejętności
  • etapowość
  • co najmniej miesiąc długości od zaplanowania do ewaluacji

w oparciu o tłumaczenie ze strony LO w Lublinie programy IB – Międzynarodowe Liceum Ogólnokształcące Paderewski w Lublinie

OCENIANIE W IB

Ocena zewnętrzna (POZA SZKOŁĄ)

W przypadku większości przedmiotów podstawą oceny są egzaminy maturalne. Dzieje się tak ze względu na ich wysoki poziom obiektywizmu i wiarygodności.

Ocena zewnętrzna może być otrzymana poprzez:

    -eseje;

    -rozwiązywanie problemów strukturalnych;

    -odpowiedzi na pytania krótkie;

    -odpowiedzi na pytania na podstawie danych;

    -odpowiedzi na pytania na podstawie tekstu;

    -odpowiedzi na pytania dotyczące studium przypadku;

    -odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru.

Ocena wewnętrzna (SZKOLNA, MODEROWANA PRZEZ IB)

Ocenianie, w zależności od specyfiki przedmiotu, obejmuje:

    -zadania z mówienia w językach obcych i własnym (nagranie przesyłane do IB);

    -prace terenowe z geografii;

    -prace laboratoryjne w naukach ścisłych;

    -badania tzw. „investigations” z matematyki;

    -występy artystyczne.

Moderacja- W przypadku prac ocenianych wewnętrznie stosuje się moderację, aby zapewnić jednolite standardy we wszystkich szkołach.W wyniku moderacji zewnętrznej oceny szkoły mogą zostać obniżone, podniesione lub pozostać takie same. Celem moderacji jest sprawdzenie, jak trafnie i konsekwentnie nauczyciel zastosował obowiązujące we wszystkich szkołach IB kryteria oceny.

Więcej informacji o tym jak oceniani są uczniowie podczas realizacji programu matury międzynarodowej można znaleźć na stronie IB: https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/assessment-and-exams/understanding-ib-assessment/

READ MORE ABOUT OUR SCHOOL

Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Piastowie, Poland

1. International class

  • Preparation and implementation for International Baccalaureate IB DP

2. Bilingual classes

  • selected subjects in Polish and English
  • preparation for bilingual national and international exams
  • additional 3 lessons of English language weekly
  • increased number of Mathematics teaching hours
  • preparation for Cambridge English language certificates

3. Pursuing numerous EUprojects for the youth

Our international projects:

  • German-Polish students exchange
  • Tasks implementation for projects funded under the Erasmus+ programme for education
  • Foreign mobilities and study visits abroad

4. Conducting classes using the CLIL method

5. Cooperation with embassies, foundations and associations                                                                       6. Shaping pro-social attitudes: numerous field and research trips, help for Ukraine „Solidarny Piastów” action, volunteering supporting: WOŚP, Fundacja Kresy w Potrzebie, Spouses of Heads of Missions (SHOM) Warsaw under the auspices of the President’s wife

7. Inspiring meetings and events with people of culture and science of national renown

8. A safe school with tradition in a good location, without the need of commuting long-distances

9. Academic background and partnerhips with leading universities (SGH, UW, SGGW, UKSW and more)

10.Modern infrastructure and sports facilities with students’ Chill Zones