Pytania i Odpowiedzi

Jak wygląda rekrutacja do klasy IB?
Kandydaci-ósmoklasiści zdają dodatkowy egzamin z języka angielskiego tzw. test kompetencji językowych, tak jak ma to miejsce w przypadku oddziałów dwujęzycznych. Uczniowie wybierają oddział międzynarodowy przygotowujący do nauki w systemie matury międzynarodowej. Dodatkowo, przy wyborze oddziału na podaniu o przyjęcie do Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Piastowie, kandydat może zaznaczyć drugą klasę rezerwową w dwujęzyczności lub bez dwujęzyczności.  

W klasach przygotowujących do matury międzynarodowej drugim językiem obcym w ofercie Liceum jest:

  • język niemiecki
  • język francuski

Jakie są główne różnice między programem IB, a polskim programem nauczania?
Program  IB-Diploma Programme  jest realizowany w klasie 3 i 4 naszego liceum według programów nauczania opracowanych przez IB –  International Baccalaureate (Matura Międzynarodowa). Na każdym etapie nauczania uczeń może przenieść się do klasy z polskim programem nauczania, a także  przystąpić do polskiego egzaminu maturalnego.W momencie wyboru matury w systemie międzynarodowym, termin na zmianę decyzji uzależniony jest od wytycznych MEN (w roku 2024/2025 maturzyści polscy składali deklaracje do dnia 7 lutego). Po tym terminie zdawanie matury polskiej jest możliwe wyłącznie w kolejnym roku szkolnym.

Jakie są korzyści wynikające z realizacji programu IB DP?

  • prestiż
  • wykształcenie na najwyższym poziomie
  • dyplom honorowany przez najlepsze uczelnie na świecie
  • wyższe przeliczniki punktowe na studia
  • łatwiejsza ścieżka międzynarodowej kariery zawodowej
  • przygotowanie do studiów poprzez prace badawcze, refleksje i inne elementy unikalne dla systemu nauki
  • zaangażowanie i aktywność ucznia
  • indywidualny wybór przedmiotów przez ucznia
  • wyspecjalizowana kadra
  • praca metodą projektową
  • kontrola akredytacyjne i ewaluacyjna światowej organizacji IB
  • wszystkie przedmioty realizowane w języku angielskim (poza językiem ojczystym i językami obcymi)


Program matury międzynarodowej IB DP jest powszechnie znanym i uznawanym programem międzynarodowym skupionym na wszechstronnym rozwoju ucznia zarówno w aspektach: akademickim, jak i społecznym. Dyplom IB jest honorowany przez wszystkie uczelnie polskie i zagraniczne, a przeliczniki punktacji przy naborze na studia są korzystniejsze dla uczniów z matura międzynarodową.

Jaki jest zakres przedmiotów w programie IB DP?Uczeń realizuje przedmioty wybrane przez siebie z następujących grup: 
Grupa 1: literatura języka ojczystego – język polski
Grupa 2: nauka języka obcego: język angielski- poziom rozszerzony
Grupa 3: nauki społeczne: historia, geografia, *ESS
Grupa 4: nauki eksperymentalne:  biologia, chemia, fizyka, *ESS
Grupa 5: matematyka
Zamiast Grupy 6: przedmioty artystyczne – uczniowie wybierają 1 przedmiot z grup: 2, 3 lub 4:

lub język francuski, język niemiecki ab initio (od podstaw)

*ESS – nauka o środowisku i społeczeństwie tzw. „Environmental Systems and Societies” możliwy do wyboru w grupie 3 lub 4)
UWAGA: utworzenie się grupy uzależnione jest od minimalnej liczby uczestników podanej do wiadomości oddziałowi międzynarodowemu w danym roku szkolnym (np. minimum 8 osób).
Uczniowie poza realizacją 6 wybranych przedmiotów, obowiązkowo uczestniczą w zajęciach z teorii wiedzy (Theory of Knowledge, tzw. TOK) oraz realizują w trakcie zajęć szkolnych oraz poza nimi program CAS-u (Creativity, Activity, Service), który umożliwia im dodatkowy rozwój artystyczny, fizyczny oraz społeczny.
Theory of Knowledge – w trakcie realizacji tego przedmiotu uczniowie doskonalą umiejętność krytycznego myślenia i zastosowania zdobytej wiedzy całej swoje naukowej działalności.
Creativity, Activity, Service to indywidualne działania ucznia na polu artystycznym, sportowym oraz społecznym, program rozwoju osobistego. Przykładowo, uczniowie realizują wolontariat, rozwijają, odkrywają zainteresowania i pasje oraz dbają o kondycję fizyczną. Działania te opisują w specjalnych dziennikach krytycznie analizując swoje plany, postępy oraz sukcesy.

VIDEO wspomagające ucznia dot.wyboru przedmiotów z grup:

Jak wygląda tygodniowy plan zajęć ucznia programu IB DP?
Uczeń wybiera trzy przedmioty na poziomie podstawowym SL realizowane w wymiarze 4 godzin tygodniowo i trzy na poziomie rozszerzonym HL – 6 godzin tygodniowo. Przy uwzględnieniu 2 godzin w tygodniu przedmiotu teoria wiedzy (TOK) oraz 1 godziny w tygodniu z wychowawcą oraz zajęcia CAS, przeciętna liczba godzin w tygodniowym planie zajęć ucznia programu IB-DP wynosi 35.
Do tego dochodzą godziny indywidualnych konsultacji z nauczycielami nadzorującymi postępy w pisaniu pracy badawczej Extended Essay oraz spotkania z koordynatorem programu CAS.
Przy tak zindywidualizowanym programie doboru przedmiotów nieuniknione są tzw. okienka w palnie zajęć, więc należy się liczyć z większą ilością godzin spędzanych w szkole i bibliotece szkolnej.

Ile kosztuje udział w programie IB DP?
Udział w programie jest bezpłatny. Jednak koszty związane z zakupem zazwyczaj dwuletnich podręczników są stosunkowo wysokie (300-400 zł za 1 podręcznik). Do tego dochodzi koszt kalkulatora graficznego (ok. 800 zł) oraz opłata egzaminacyjna za każdy przedmiot 89 EURO* (tzw. Assessment fees for Diploma Programme, dane za rok 2025) oraz dodatkowa opłata na rzecz kosztów ponoszonych związanych z uczestnictwem Szkoły w programie International Baccalaureate.

*W przypadku przekroczenia terminów IB rejestracji uczniów pobierane są wyższe opłaty.

Przybliżone kwoty OPŁAT na egzaminy IB:

2024/2025 koszt dla IB za egzaminy 644 euro/1 ucznia

2025/2026 koszt dla IB za egzaminy 733 euro/1 ucznia

Należy pamiętać, że w razie przekroczenia terminu zaliczeń wewnętrznych na przedmiocie lub zmiany po terminie wyznaczonym przez IB, uczeń również musi się liczyć z dodatkowymi opłatami na rzecz IB wg ustalanych zewnętrznie przez IB kwot (Assessment fees and services – International Baccalaureate® (ibo.org)

Jaki model kalkulatora stosuje się w programie IB DP?

Szkoła posiada zapas kalkulatorów graficznych Texas Instruments TI-NSPIRE CX II, z których uczniowie korzystają na lekcjach matematyki od klasy 1 pre-IB. Część kalkulatorów została zakupiona ze środków szkolnej Fundacji Horyzonty Innowacji. W klasie 3 uczniowie zobowiązani są do posiadania własnego kalkulatora.

Kalkulator graficzny CAS TI-Nspire ™ CX zapewnia algebraiczną zdolność do symbolicznego rozwiązywania równań, dzielenia i rozszerzania wyrażeń zmiennych, uzupełniania kwadratu, znajdowania funkcji pierwotnych, ograniczeń komputerowych i dokładnych rozwiązań w nieracjonalnych formach, co czyni go solidnym narzędziem do nauki, które spełnia wymagania matematyczne i program nauczania przedmiotów ścisłych od szkół średnich i wyższych.

Jak wygląda sesja egzaminacyjna i jak są oceniane egzaminy?
Egzaminy w sesji Matury Międzynarodowej IB odbywają się w maju. Skala ocen waha się od 1 (najniższa) do 7 (najwyższa). W sumie maksymalnie po 6 egzaminach uczeń może zgromadzić 42 punkty. Dodatkowe 3 punkty przyznawane są za przedmiot Teoria Wiedzy (TOK) oraz pracę badawczą Extended Essay. Daje to maksymalną liczbę 45 punktów. Aby zaliczyć program Matury Międzynarodowej IB trzeba zdobyć minimum 24 punkty (przy pewnych dodatkowych warunkach).
Wszystkie arkusze egzaminacyjne są oceniane zewnętrznie przez egzaminatorów rozsianych po całym świecie. Wyniki matur są następnie przesyłane do Genewy, gdzie przygotowuje się dyplomy. Uczniowie maja dostęp do wyników w pierwszej połowie lipca, dyplomy wysyłane są sukcesywnie w sierpniu.

Jak wygląda przygotowanie do programu matury międzynarodowej IB DP w klasie 1 i 2 w Oddziale Międzynarodowym?
W klasie 1 (dwujęzycznej) tzw. oddziału międzynarodowego uczniowie:
– poznają wymogi oraz filozofię programu IB Diploma Programme; 
– uczestniczą w intensywnych zajęciach języka angielskiego, który jest językiem wykładowym w dwóch kolejnych latach nauki w programie Matury Międzynarodowej; 
– zapoznają się z wymaganiami, które stawia przed uczniami IB program CAS; 
– uczestniczą w zajęciach wprowadzających do przedmiotu TOK (Teoria Wiedzy); 
– realizują polską podstawę programową w oparciu o programy autorskie; 
– korzystają z indywidualnych konsultacji z koordynatorem programu oraz doradcą zawodowym mających na celu pomoc w wyborze przedmiotów oraz ich poziomów; 
– uczestniczą w różnego rodzaju warsztatach mających ułatwić późniejszą naukę w systemie IB DP np. obsługi kalkulatorów graficznych, przygotowywania bibliografii według standardów uniwersyteckich, zarządzania czasem.

Jakie są warunki ukończenia programu matury międzynarodowej, tzw. IB DP?
Warunek 1
Podstawowym wymogiem stawianym przed uczniami jest zdanie 6 egzaminów z wybranych przez siebie przedmiotów (3 przedmiotów na poziomie podstawowym oraz 3 przedmiotów na poziomie rozszerzonym) w sesji egzaminacyjnej, która odbywa się w kwietniu/maju ostatniego roku nauki.

Warunek 2
Uczeń musi uczestniczyć oraz zaliczyć 100 godzin (60 minutowych) kursu Teoria Wiedzy (Theory of Knowledge – TOK), którego celem jest badanie relacji pomiędzy poszczególnymi dziedzinami wiedzy oraz sposobami jej zdobywania. W praktyce na planie lekcyjnym są to 3 godziny lekcyjne tygodniowo nauki TOK w klasie 3 Liceum oraz 2 godziny lekcyjne tygodniowo nauki TOK w klasie 4 Liceum.

Warunek 3
Uczeń zobowiązany jest także do wypracowania puli godzin (przez okres 2 lat) w ramach programu CAS (Creativity, Activity, Service), który kładzie nacisk na rozwijanie indywidualnych umiejętności oraz zainteresowań jednostki w ramach dodatkowych zajęć z dziedziny kreatywności oraz aktywności fizycznej. Celem CAS-u jest także uwrażliwianie uczniów na potrzeby społeczne poprzez udział w różnych formach wolontariatu.W praktyce uczniowie mają na planie lekcyjnym zarówno w klasie 3, jak i 4 Liceum 2 godziny lekcyjne tygodniowo tzw.CAS-u, podczas których planują swoje działania, organizują koła naukowe np. Model United Nations, a w trakcie tzw. „okienek” na planie lekcyjnym mogą uczęszczać na zajęcia z innych przedmiotów, czy lekcje wychowania fizycznego z inną klasą.

Warunek 4
Dodatkowym wymogiem niezbędnym do uzyskania Matury Międzynarodowej IB jest samodzielne przygotowanie oraz napisanie pracy badawczej Extended Essay. Uczniowie sami wybierają przedmiot oraz temat i przez okres dwóch lat pod nadzorem promotora przygotowują pracę liczącą około 4000 słów. Praca ta ma być zachętą do samodzielnego stawiania hipotez oraz inspiracją do twórczych poszukiwań. W praktyce na początku programu matury międzynarodowej (październik) każdy uczeń wybiera swojego nauczyciela przedmiotu, który będzie jego „doradcą” w całym procesie pisania pracy. Przy czym odbywają się 3 oficjalne spotkania z nauczycielem-supervisorem, a każdy uczeń może liczyć w całym procesie na maksymalnie 5 godzin wsparcia edukacyjnego podczas pisania eseju.