IB DP w praktyce
Collaborative Science Project
Collaborative Science Project to aktywność w ramach programu DP, w której uczniowie IB klasy 3E wspólnie pracują nad wybranym zagadnieniem naukowym lub technologicznym.
Współdziałając rozwijają oraz pogłębiają rozumienie różnych koncepcji, modeli i technik, które leżą u podstaw każdego obszaru przedmiotowego. Projekt stanowi także zachętę do docenienia środowiskowych, technicznych, naukowych i społecznych aspektów nauki. Collaborative Science Project jako działanie interdyscyplinarne, które daje możliwość naukowej odpowiedzi na ważne społecznie, globalne lub lokalne problemy.
W tym roku takim zagadnieniem była to „Mała retencja”. Uczniowie, w grupach, podjęli ten temat z perspektywy biologii, chemii, fizyki i ESS. Tak powstały cztery interdyscyplinarne projekty: „Sustainable Park Hydration” – „Zrównoważone nawodnienie parku”, „Rainy Garden” – „Ogród deszczowy”, „Water Retention Ditches in Piastów” – „Rowy melioracyjne w Piastowie”, „Sustainable Graduation Tower on the school patio” – Zrównoważona tężnia na terenie szkolnego patio”. Wszystkie grupy pracowały niezwykle intensywnie przez cały rok szkolny 2024/2025, omawiając szczegółowo wszystkie postępy z nauczycielami przedmiotów ścisłych oraz nieustannie wprowadzając zmiany, aby wypracować jak najlepsze rozwiązanie techniczne małej retencji w najbliższym otoczeniu szkoły. Okazją do zaprezentowania wyników – makiet i plakatów – był jubileusz 80-lecia szkoły, który odbył się 6 czerwca 2025. Nasi goście w tym przedstawiciele Uczelni Wyższych, absolwenci oraz władze Piastowa, wraz z Panem Burmistrzem Tomaszem Jankowskim, Odwiedzili wystawę przygotowana przez uczniów. Wiele zwiedzających wyraziło uznanie dla dokonań uczestników projektu i życzyli im sukcesów w dalszych działaniach na rzecz środowiska lokalnego. W kolejnych dniach projekt został przedstawiony także uczniom młodszych klas naszego Liceum.
Dla uczniów klasy 3e udział w projekcie był ciekawym doświadczeniem. Oto niektóre wypowiedzi:
„Udział w Collaborative Science Project był dla nas okazją do spojrzenia na dobrze znane miejsce – nasze miasto i szkołę – z zupełnie innej perspektywy. Pracowaliśmy nad realnymi problemami związanymi z wodą i środowiskiem, szukając rozwiązań, które mogłyby naprawdę coś zmienić. Tego typu praca projektowa pokazała nam, jak można wykorzystać wiedzę z różnych przedmiotów w praktyce. Szczególnie cenne było wspólne planowanie i analizowanie konkretnych pomysłów – takich, które mogłyby zostać zrealizowane w naszym otoczeniu”.
„To było świetne połączenie nauki i kreatywności – mogliśmy realnie zaplanować coś, co miałoby sens w naszej okolicy.”
„Zaczęłam bardziej świadomie patrzeć na przestrzeń miejską i jej potrzeby.” „Analizowaliśmy rzeczywiste problemy i szukaliśmy konkretnych rozwiązań. To dawało poczucie sensu.”
„Projekt pokazał mi, że nauka może bezpośrednio wpływać na jakość życia w najbliższym otoczeniu.” „To doświadczenie było dla nas ważne – nie tylko pod względem naukowym, ale też społecznym i osobistym”.





